خرما | رطب | انواع خرما | انواع رطب

معرفی انواع خرما و رطب

خرما | رطب | انواع خرما | انواع رطب

معرفی انواع خرما و رطب

  • ۰
  • ۰

خرما پیارم

پیارم piarom or pyarom نام یکی از انواع خرماهایی است که در استان هرمزگان در جنوب ایران کشت می‌شود.

این خرما که از کیفیت بسیار عالی برخوردار است در در شهرستان حاجی آباد برداشت می‌شود.

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود. این محصول تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.

پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن کاملاً به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌وساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف کننده دائمی این خرما می‌شوند.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد کشت شده‌است.

روستاهای برآفتاب، دهستان پایین وبالا، نیزار، درآگاه، گهکم، گنج و... در شهرستان حاجی آباد از نقاط عمدهٔ تولید خرمای پیارم هستند. برداشت این خرمااز اول شهریور ماه آغاز شده و تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.

نحوه کاشت درخت خرمای پیارم: این نوع خرما با کاشت پاجوش آن که در حاجی اباد به آن فسیل(به فتح ف)می گویندتکثیر می شود. و نحوه آن به این صورت است که فسیل هایی را که به تنه درخت مادر چسبیده اند توسط یک استادکار با ابزاری مانند دیلم بادقت وحساسیت خاصی از تنه درخت مادر جدا می کنند به نحوی که به فسیل و مادر آن اسیب جدی وارد نشودچراکه محل اتصال فسیل با درخت مادر یک ریشه تغذیه ای است که درواقع همان وظیفه ناف در پستانداران را انجام می دهد، سپس هریک از فسیل ها را دریک چاله قرار داده واطراف آنرا با خاک نرم پر می کنند،بعد فسیل تازه کاشته شده راآبیاری می کنند.


ثمردهی و گرده افشانی پیارم: به علت خنک تر بودن مناطقی که خرمای پیارم درآن کاشته می شودنسبت به سایر مناطق خرماخیز، درخت پیارم برای اینکه به باردهی وثمردهی کامل برسد زمان بیشتری احتیاج دارد که این زمان در روستاهای شهرستان حاجی آباد متفاوت است، مثلا در روستاهای شمال حاجی آباد ازقبیل روستاهای دهستان پایین و بالا، تنگدوئیه ونیزار که هوا بسیار خنکتر است زمان به ثمر نشستن فسیل پیارم نسبت به روستاهای جنوبی حاجی آباد از قبیل گهکم بیشتر است و گاهی تا ده سال بعد از کاشت فسیل باید برای به ثمر نشستن آن منتظر ماند که البته این خود شاید دلیلی برکیفیت برتر این نوع خرما باشد.فصل به ثمر نشستن پیارم در روستاهای توابع شهرستان حاجی آباد ازاویل اسفند شروع وتا پایان فروردین ودر روستاهای شمال شهرستان تا اواسط اردیبهشت نیز ادامه دارد. پس از ثمردهی درخت در اواخر زمستان و اوایل بهار به مانند سایر ارقام خرما باید خوشه های درخت پیارم که در حاجی آباد به آن پنگ می گویند را گرده افشانی کنند. به این گرده ها که باید از درخت نر برداشت شده و بر روی پنگ درخت پیارم گذاشته شود اصطلاحا "هوار" می گویند وبطورکلی فصل گرده افشانی را فصل هواردهی می نامند.


فصل برداشت:از اوایل مرداد ماه چغاله خرمای پیارم که به آن کنگ(به ضم ک)می گویند از رنگ سبز به رنگ زردتغییر رنگ داده واین تغییر رنگ همراه با کمی شیرین تر شدن کنگ می باشد.از اواخر مرداد واوایل شهریور نیز کنگ زرد، کم کم تبدیل به رطب می شودکه دارای مزه ای بسیار خوش طعم و خوشمزه است که به جرات می توان گفت در بین تمامی رطب انواع خرماها از جایگاه بالاتری برخورداراست وافرادی که ازاین رطب مصرف کرده اند به آن اعتراف می کنند.از اواخر شهریور رطب پیارم کم کم مقداری ازآب ورطوبت خود را از دست داه و خشک می شود که بستگی به آب و هوای روستاوآن منطقه آماده برداشت می شود که این برداشت محصول تا اوایل آبان ماه نیز ادامه دارد.


  • ۹۵/۰۱/۲۱
  • زهرا مرزبان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی